Flavor, history and local economy: perceptions of consumers in Rio Grande do Sul about Colonial Cheese

  • Larissa Ambrosini Secretaria de Agricultura, Pecuária e Desenvolvimento Rural do RS
  • Denise Reif Kroeff Secretaria de Agricultura, Pecuária e Desenvolvimento Rural do RS
  • Alessandra Matte Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
  • Fabiana Thomé Cruz Universidade Federal de Goiás (UFG)
  • Paulo Dabdab Waquil Universidade Federal do Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0002-9430-7040
Keywords: Artisanal cheese., Consumption values., Heritage.

Abstract

Artisanal cheeses can be considered heritage of the communities that produce them, as they express the evolution of a knowledge shared by the community over time. The consumption of these cheeses involves the appreciation of tangible attributes, such as flavor, and intangible characteristics such as typicality, environmental, social and economic sustainability. Communities of descendants of immigrants, especially Italians and Germans, have produced colonial cheese from Rio Grande do Sul since the mid-19th century. The volume of annual production is around 12.5 thousand tons, most of which is processed by hand. The objective of this work is to analyze the perceptions of consumers in Rio Grande do Sul regarding this product, discussing activated consumption values ​​and the attributes associated with it. The data collection was done through a structured questionnaire; the methodology followed the survey model, in which 456 consumers participated. Our results demonstrate that Colonial Cheese has a positive reputation with consumers, presenting characteristics such as taste, cost-benefit ratio and following hygiene standards that meet the emotional and functional needs of consumption. But it is also perceived as a product that has a cultural identity, being an expression of historical know-how, produced in a way that respects the environment and has relevance to the economy of the places where it is produced, which shows that consumers perceive the heritage content of the Colonial Cheese of Rio Grande do Sul.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMBROSINI, L. B. et al. Pesquisa sobre hábitos de consumo e preferências dos consumidores com relação ao azeite de oliva no Rio Grande do Sul. Pesquisa Agropecuária Gaúcha, v. 25, n. 3, 2019, p. 17-35. DOI: https://doi.org/10.36812/pag.201925317-35

AMBROSINI, L. B. et al. História do Queijo Colonial do Rio Grande do Sul: das cozinhas para o mercado. Revista História: Questões & Debates, (in press), 2021.

AMBROSINI, L. B.; SILVA, R. P. Sabor, meio ambiente e agricultura familiar: um estudo sobre a percepção dos consumidores do “abacaxi terra de areia” no Rio Grande do Sul. Organizações Rurais & Agroindustriais, Lavras, v. 19, n. 2, p. 109-125, 2017. DOI: https://doi.org/10.21714/2238-68902017v19n2p109

AURIER, P.; EVRARD, Y.; N’GOALA, G. Comprendre et mesurer la valeur du point de vue du consommateur. Recherche et Applications en Marketing, v. 19, n. 3, p. 1-19, 2004. DOI: https://doi.org/10.1177/076737010401900301

BÉRARD, L.; MARCHENAY, P. Produits de terroir: comprendre et agir. Bourg-en-Bresse: CNRS, 2007.

BETTMAN, J. R.; LUCE, M. F.; PAYNE, J. W. Constructive consumer choice process. Journal of Consumer Research, v. 25, n. 3, p. 187-217, 1998. DOI: https://doi.org/10.1086/209535

CARVALHO, M. P. et al. As grandes oportunidades do mercado de queijos no Brasil. São Paulo: Milkpoint, 2015. Disponível em: https://www.milkpoint.com.br/noticias-e-mercado/panorama-mercado/as-grandes-oportunidades-do-mercado-de-queijos-no-brasil-93301n.aspx. Acesso em: 01 mar 2020.

CHALITA, M. A. N. et al. Algumas considerações sobre a fragilidade das concepções de qualidade no mercado de queijos no Brasil. Informações Econômicas, v. 39, n. 6, p. 77-88, jun. 2009.

CRUZ, F. T. Agricultura familiar e processamento de alimentos: avanços e retrocessos na regulamentação de alimentos tradicionais. Revista de Economia e Sociologia Rural, v. 58, n. 2, e190965, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9479.2020.190965

DORIGON, C. Mercados de produtos coloniais da região oeste de Santa Catarina: em construção. 2008. 454 p. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) - Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção. Faculdade de Engenharia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.

FAO – Food and Agriculture Organization of the United Nations. Milk and dairy products in human nutrition. Rome, 2013. Disponível em: www.fao.org/docrep/018/i3396e/i3396e.pdf. Acesso em: 22 jan. 2019.

FISCHLER, C. El (h)omnívoro: El gusto, la cocina y el cuerpo. Barcelona: Anagrama, 1995. 421 p.

GABRIEL, P.; URIEN, B. Valeurs de consommation et origine territoriale des produits. Décisions Marketing, n. 43-44, p. 41-54, juillet-décembre, 2006. DOI: https://doi.org/10.7193/DM.043.044.41.54

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. 175 p.

GUIMARÃES, G. M. A Legislação industrial e sanitária dos produtos de origem animal- O Caso das Agroindústrias de Pequeno Porte. Santa Maria: UFSM, 2001. Dissertação (Mestrado em Extensão Rural) –Programa de Pós-Graduação em Extensão Rural. Faculdade de Agronomia, Universidade Federal de Santa Maria.

IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Agropecuário 2017. Rio de Janeiro: IBGE, 2019.

IGL - INSTITUTO GAÚCHO DO LEITE; EMATER RIO GRANDE DO SUL/ASCAR. Relatório socioeconômico da cadeia produtiva do leite no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Emater/RS-Ascar: 2015. 74 p.

LANCASTER, K. J. A new approach to consumer theory. The Journal of Political Theory, v. 74, n. 2, p. 132-57, 1966. DOI: https://doi.org/10.1086/259131

LANCASTER, K. J. Modern Consumer Theory. Vermont: Edward Elgar Publishing Limited, 1991. 145 p.

LEMOS, A. R. Análise da comunicação de marketing no varejo de alimentos na cidade de São Paulo. 2011. 195. Dissertação (Mestrado em Nutrição Humana Aplicada) – Programa de Pós-graduação Interunidades, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

LIMA FILHO, D. O. et al. Decisão de compra das classes a/b em supermercados. Revista Cesumar Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, v. 18, n. 2, p. 353-74, 2013.

LINK, T., LÓPEZ, E. B., CASABIANCA, F. La Calificación de los Alimentos como Proceso de Patrimonialización de los Recursos Naturales. In: MACÍAS, A.A et al. (org.). Agroindustria Rural y Territorio: los desafios de los Sistemas Agroalimentarios Localizados. Toluca: Universidad Autonoma del Estado do Mexico, 2006. p. 103-25.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001. 719 p.

MARIOT, E. J. Produtos agroalimentares típicos (coloniais): situação e perspectivas de valorização no município de Urussanga, Santa Catarina, Brasil. 2002. 115 p. Dissertação (Mestrado em Gestão do Desenvolvimento Rural) – Programa Internacional em Gestão do Desenvolvimento Rural. Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Universidade de Santiago de Compostela, Vila Real, 2002.

MENESES, U. B.; CARNEIRO, H. A. História da alimentação: balizas historiográficas. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, v. 5, n. 1, p.-9-91, 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-47141997000100002

TURCO, C. Mercado de queijo, uma visão do Brasil. Carta Leite, Bebedouro (SP), 31 out. 2008. Disponível em: https://www.scotconsultoria.com.br/leite/mercado-leite/139/mercado-de-queijo-uma-visao-do-brasil.htm. Acesso em: 15 abr. 2020.

MESÍAS, F. et al. Market segmentation of cheese consumers: an approach using consumer’s attitudes, purchase behaviour and sociodemographic variables. International Journal of Dairy Technology, v. 56, n. 3, p. 149-55, 2003. DOI: https://doi.org/10.1046/j.1471-0307.2003.00092.x

MISSAGIA, S. V.; OLIVEIRA, S. R.; REZENDE, D. C. Motivações relacionadas à escolha alimentar: segmentação de consumidores. Agroalimentaria, v. 23, n. 44, p. 107-21, 2017.

OLIVEIRA, J. A. et al. Avaliação do potencial da indústria rural de pequeno porte em Santa Catarina. Florianópolis: CEPAGRO, 1999.

PAYNE, J. W.; BETTMAN, J. R.; JOHNSON, E. J. Behavioral decision research: a constructive processing perspective. Annual Review Psychol., v. 43, p. 87-131, 1992. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.ps.43.020192.000511

PITHAN-SILVA, R. O. et al. Soro em pó; considerações sobre sua participação na cadeia do leite no Brasil. Revista Indústria de Laticínios, v. 20, n. 210, p. 79-81, 2016.

PLANZER JR., S. B. et al. Food safety knowledge of cheese consumers. Journal of Food Science, v. 74, n. 1, p. 28-30, 2009. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1750-3841.2008.00995.x

REARDON, T. The global rise and impact of supermarkets: an international perspective. In: CONFERENCE SUPERMARKET REVOLUTION IN FOOD: GOOD, BAD OR UGLY FOR THE WORLD’S FARMERS, CONSUMERS AND RETAILERS?, 2011, Canberra. Anais [...].Canberra (Australia): Crawford Fund for International Agricultural Research, Parliament House, 2011.

REQUIER-DESJARDINS, D. Territoires, identités, patrimoine: une approche économique? Développement durable et territoires [En ligne], dossier 12, 2009. Disponível em: http://developpementdurable.revues.org/index7852.html. Acesso em: 5 abr 2020. DOI: https://doi.org/10.4000/developpementdurable.7852

RIO GRANDE DO SUL. Secretaria da Agricultura. Portaria nº 55. Dispõe de normas técnicas relativas a instalações e equipamentos para microqueijarias. Diário Oficial do Estado do Rio Grande do Sul, 31 mar. 2014, p. 53.

RIVIÈRE, A.; MENCARELLI, R. Vers une clarification théorique de la notion de valeur perçue en marketing. Recherche et Applicationsen Marketing, v. 27, n. 3, p. 97-123, 2012. DOI: https://doi.org/10.1177/076737011202700305

SEBRAE - Serviço Brasileiro de Apoio a Pequenas e Microempresas. Técnicas e boas práticas na produção de queijo. Disponível em: http://www.sebraemercados.com.br/wp-content/uploads/2015/12/2014_02_27_RT_Agron_QueijoIN30_pdf.pdf. Acesso em: 01 abr 2020.

SHETH, J. N.; NEWMAN, B. I.; GROSS, B. L. Why we buy what we buy: A theory of consumption values. Journal of Business Research, v. 22, n. 2, p. 159-70, 1991. DOI: https://doi.org/10.1016/0148-2963(91)90050-8

SILVA, A. et al. O Varejo de produtos coloniais na região Central do Rio Grande do Sul. In: CONGRESSO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE ECONOMIA, ADMINISTRAÇÃO E SOCIOLOGIA RURAL, XLVI, 2008, Rio Branco. Anais [...]. Rio Branco: Sober, 2008.

SILVEIRA, P. C.; TREVISAN, A.P. A produção e comercialização de queijos coloniais: dinâmicas de validação social da qualidade. CONGRESSO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE ECONOMIA, ADMINISTRAÇÃO E SOCIOLOGIA RURAL, XLV, 2007, Londrina. Anais [...]. Londrina: Sober, 2007.

SIQUEIRA, K. B. O mercado consumidor de leite e derivados. Juiz de Fora: Embrapa Gado de Leite, jul. 2019. (Circular técnica, 120).

SIRIEIX, L. La consommation alimentaire: problématiques, approches et voies de recherche. Recherche et Application en Marketing, v. 14, n. 3, p. 41-56, 1999. DOI: https://doi.org/10.1177/076737019901400303

SOUZA, R.S. et al. Comportamento de compra dos consumidores de frutas, legumes e verduras na região central do Rio Grande do Sul. Ciência Rural, v. 38, n. 2, p. 511-17, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-84782008000200034

TREMOLIÈRES, J. Biologie générale. Tome 4. Paris: Dunod, 1969.

Published
2020-08-27
How to Cite
AMBROSINI, L.; KROEFF, D. R.; MATTE, A.; CRUZ, F. T.; WAQUIL, P. D. Flavor, history and local economy: perceptions of consumers in Rio Grande do Sul about Colonial Cheese. Pesquisa Agropecuária Gaúcha, v. 26, n. 1, p. 201-221, 27 Aug. 2020.